SUKA BLOG INI?

Rabu, 28 Mac 2012

KELEBIHAN TAHAJJUD

Alhamdulillah..terima kasih sahabat..beliau telah menghadiahkan saya sebuah buku yang bertajuk " Bertahajjudlah..Nescaya Engkau Akan Mulia!" tulisan oleh Muhammad Muhyidin...semoga kamu mendapat ganjaran, Farah Wahida....
"semoga kamu diberkati Allah..terima kasih menghadiahkan buku ini"
 Buku tersebut mengandungi kelebihan bertahajjud serta fakta-fakta yang benar tentang bagaimana fadilat Solat Tahajud ini boleh dinikmati oleh pengamalnya yang telah hidup dalam kebahagiaan dan limpahan harta kekayaan. Buku ini juga menyingkap tirai rahsia janji Allah S.W.T bagi para pengamal Solat Tahajud yang tidak dapat diukur dan nilai oleh mana-mana manusia secara logiknya.


“…………..dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah ’sembahyang tahajud’ padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat Yang Terpuji. (Surah al-Israk : 79 )




Sesungguhnya solat malam mempunyai pelbagai kelebihan. Diantaranya, Saidina Umar al-Khattab menyatakan kelebihan solat malam dengan berkata: “Sesiapa mengerjakan solat malam (tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat.



Kurniaan di dunia ialah:-Jauh daripada segala penyakit, Lahir kesan taqwa pada wajahnya, Dikasihi sekelian mukmin dan seluruh manusia, Percakapannya mengandungi hikmah (kebijaksanaan) serta Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)



Sementara empat perkara di akhirat ialah:- Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri, Dipermudahkan hisab, Cepat melalui sirat al-Mustaqim seperti kilat dan Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.”



Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu bersolat malam. Sesungguhnya ia amalan orang soleh sebelum kamu, amalan yang mendekatkan kepada Tuhanmu, penghapus kesalahan dan pencegah daripada dosa. (riwayat Muslim)



Solat Tahajjud ialah solat apabila terjaga daripada tidur malam. Sebaik-baiknya 1/3 malam yang terakhir iaitu dalam lingkungan jam 3 @ 4 pagi.



Di antara fadhilatnya :



1. Mendapat pengawasan Allah dan menampakkan kesan ketaatan di wajahnya.

2. Dikasihi oleh para ahli ibadah dan org mukmin.

3. Percakapannya menjadi hikmah dan bijaksana.

4. Dimudahkan hisab ke atasnya.

5. Mendapat catatan amal dari tangan kanan.



Jumlah rakaat sekurang-kurangnya 2 rakaat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalammualaikum.
Sesiapa sahaja dibenarkan untuk mengambil bahan ini tanpa meminta izin. Tinggalkan link blog anda untuk saya menziarahi blog anda.Semoga bermanfaat, sahabat.

Segala isi kandungan didalam blog ini boleh dikongsi oleh sesiapa sahaja-SYED MOHAMAD FIRDAUS