SUKA BLOG INI?

Selasa, 17 Mei 2011

CONTEST a.k.a KUIZ: SOALAN MANA YANG KORANG BOLEH JAWAB?


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Entri kali ni aku bawakan ala-ala contest gitu. Ala, macam korang-korang yang duk buat contest yang kalau menang boleh dapat award bagai tu la. Tapi contest aku ni dia ada bau-bau bacang dengan kuiz sikit. Err, senang cerita, aku namakan kuiz je la contest aku ni. Ha, nama panjang dia Kuiz Yang Tidak Akan Ada Pemenang Apatah Lagi Award Mahupun Hadiah. Wakaka..




Syarat-syarat penyertaan kuiz ini ialah:
  1. Beragama Islam.
  2. Baligh (Tidak termasuk baligh paksa).
  3. Berakal (Mereka yang kurang waras tidak digalakkan sama sekali).
  4. Berumur 13 tahun ke atas (Sila cek I/C anda untuk tujuan pengesahan).
  5. Tidak dibenarkan meng’google’ untuk mencari jawapan (Sila berlaku jujur).
  6. Tidak kedekut untuk komen (Wakaka).


Ok, dah faham? Anda layak untuk menyertai kuiz ini? Ah! Lantak la kome. Aku dah nak start ni. Harap korang dah bersedia untuk pusingan yang pertama ini.


Eh, jap-jap. Untuk pengetahuan semua peserta, kuiz ni ada dua pusingan. Pusingan pertama soalan-soalan yang diutarakan adalah berkaitan industri hiburan tanah air dan luar negara. Pusingan kedua pulak berkaitan dengan..Ah! nanti la aku cerita, dah lewat ni. Kita mulakan dulu. Ok, semua peserta sila bersedia dengan buzzle masing-masing. Soalan tidak akan diulang taip berkali-kali. Harap maklum.


Soalan 1: Siapakah nama suami kepada penyanyi terkenal Dato’ Siti Nurhaliza?

Jawapan aku: Datuk Khalid Mohamad Jiwa a.k.a Datuk K. Dulu sebelum dia kawin dengan Siti dia bercerai dengan bini dia dulu. Pendek kata dia ni duda la, tapi kaya.


Soalan 2: Apakah nama kumpulan RAP yang terdiri daripada 3 orang adik beradik yang sangat terkenal di Malaysia?

Jawapan aku: KRU! Nama adik beradik tu Yusri, dia ni dulu dah kawin dengan Erra Fazira tapi dah bercerai, yang kedua namanya Edry dan yang ketiga Norman. Ha, nama bapak diorang Abdul Halim.


Soalan 3: Siapakah nama ex-boypren Fasha Sandha yang baru je putus baru-baru ni?

Jawapan aku: Jejai a.k.a Rizal kot nama sebenar dia. Dia ni anak bekas MB Perak sebenarnya. Jap-jap aku nak tambah huraian lagi, dulu dia pernah kawin dengan Nora Danish siap dah dapat anak lagi tapi malangnya dah bercerai jugak.


Soalan 4: Siapakah nama juara Akademi Fantasia musim ke-3?

Jawapan aku: Alah, boring betul soalan. Siapa lagi kalau bukan Mawi, artis keluaran AF yang pernah menggegarkan industri hiburan tanah air dengan kemasyhurannya sampai tahap mak cik-mak cik seluruh negara pun minat kat dia. Termasuklah nenek aku. Heh. Ha, dia dulu pernah bertunang dengan Ina Naim budak satu felda dengan dia. Alih-alih putus jugak diorang ni dan Mawi pun berkahwin dengan si Ekin. Ops, melampau-lampau pulak panjang jawapan aku ni. Huhu, sori yek? Aku ni peminat Mawi.


Soalan 5: Sila senaraikan 3 tajuk lagu yang dinyanyikan oleh Maher Zain?

Jawapan aku: Insya Allah, Baraka Allah, Open Your Eyes. Err lagi Thank You Allah, Hold My Hand. Alah aku boleh bagi satu album tajuk lagu dia la. Kalau nak suruh aku nyanyi pun boleh. Maher Zain dengan aku tu bukan orang lain. Bau-bau belacan jugak tau? Suara pun iras-iras. Wakaka.


Teett!!

Oh! Nampaknya masa untuk pusingan pertama sudah pun tamat. Sila kira kutipan markah korang tanpa menggunakan sebarang alat bantu kira seperti kalkulator, sempoa dan sebagainya. Kita akan kembali selepas ini.


**********
(Berehat seketika serta memberi ruang kepada pesanan daripada penaja)


Kita kembali lagi di dalam contest.... Kuiz Yang Tidak Akan Ada Pemenang Apatah Lagi Award Mahupun Hadiah!


Ok, sekarang kita akan sambung ke pusingan yang kedua. Seperti biasa para peserta diingatkan untuk bersedia dengan buzzle masing-masing. 60 saat dari sekarang!


Soalan 1: Sila baca doa qunut Subuh siap dengan maknanya sekali.

Jawapan aku: Erk, alamak! Aku tak berapa hafal la. Aku sembahyang subuh gajah tak pernah baca qunut la. Tapi tak pe kan? Sunat je kan?


Soalan 2: Sila nyatakan jenis-jenis haji?

Jawapan aku: Eh, haji pun ada jenis-jenis jugak ke? Ha aku tahu la jawapannya. Soalan ni saja nak trick je ni. Aku tahu la ada dua jenis haji kan? Yang pertama haji mabrur dan satu lagi dam aji.


Soalan 3: Berapa orangkah isteri Rasulullah s.a.w? Senaraikan nama-nama mereka.

Jawapan aku: Yang aku tahu Nabi s.a.w ada ramai isteri kan? Belas-belas orang gitu la kot. Nama-nama diorang Siti Khadijah, Siti Aisyah..err, lagi, lagi... Lupa la. Erk, Fatimah kot?!


Soalan 4: Sila baca lafaz niat solat untuk jenazah lelaki beserta dengan maksud.

Jawapan aku: Lain ke niat untuk lelaki dengan perempuan? Erm, kalau aku baca dalam BM saja boleh tak? Aku biasa niat dalam BM je. Yang dalam Arab aku ingat setakat usolli je.


Soalan 5: Siapakah sahabat Rasulullah s.a.w yang dikenali sebagai Zunnurain?

Jawapan aku: Hah?! Erk, ada talian hayat tak? Aku tak tahu la. Aku bukan ustad. Aku bukan budak agama la..


Teett!!

Masa untuk pusingan kedua nampaknya sudah pun tamat. Maka berakhirlah sudah kuiz ini. Sekarang sila kira soalan pada pusingan manakah yang anda boleh jawab dengan jayanya.


Dah tahu keputusannya? Sekarang boleh la korang nak bagi award apa pun kat diri korang. Si pencinta Islam kah? Atau pencinta hiburan kah? Si pengikut nabi kah? Atau pengikut artis kah? Renung-renung dan jangan termenung.


P/S: Sila abaikan jawapan aku atau dalam bahasa mudahnya, korang jawab sendiri la jangan tiru aku!


~Ambil tahu apa yang kita perlu tahu~

1 ulasan:

  1. jawapan untuk pusingan pertama rasa nak baling ke planet pluto je. sensitif bab2 cerai ni. ngeee~~

    BalasPadam

Assalammualaikum.
Sesiapa sahaja dibenarkan untuk mengambil bahan ini tanpa meminta izin. Tinggalkan link blog anda untuk saya menziarahi blog anda.Semoga bermanfaat, sahabat.

Segala isi kandungan didalam blog ini boleh dikongsi oleh sesiapa sahaja-SYED MOHAMAD FIRDAUS